Systemy oświetlenia dla rowerów

Wiek XX można uznać za wiek światła dzięki wynalazkowi genialnego Edisona. Ale choć światło elektryczne wciąż nie jest dostępne dla ponad miliarda ludzi, to nie z powodu braku dostępnej technologii. Nie wliczamy w to większości rowerzystów, którzy nie używają świateł, aby odpowiednio oznakować swoje pojazdy. Dlaczego mało kto używa świateł podczas jazdy nocą? Czy dlatego, że jesteśmy zbyt leniwi, aby je włączać, ponieważ uważamy, że widzimy wystarczająco dużo przy świetle otoczenia? Czy dlatego, że dynamo odbiera nam efektywność naszego ciężkiego pedałowania pod koniec dnia pracy? Czy dlatego, że mamy dość przepalonych żarówek?

Używanie świateł w nocy, czy to w dobrze oświetlonym centrum miasta, czy na drogach i ścieżkach, jest nie tylko obowiązkowe, ale i wskazane. Oświetlenie roweru jest kluczowym elementem bezpieczeństwa. Technologia umożliwiająca dobre oznakowanie i wygodę jazdy rowerem jest dostępna. Przyjrzyjmy się światu oświetlenia rowerowego.

Przepisy dotyczące sygnalizacji

Kodeks drogowy jasno określa, że jako pojazd, rower musi używać świateł między zachodem a wschodem słońca, a także odblasków bocznych podczas jazdy w nocy. Przednie światło musi być białe, natomiast tylne czerwone. Odblaski muszą być umieszczone między szprychami kół, a opony muszą mieć wokół nich okrągłe wypełnienie. Przednie i tylne światła odblaskowe również muszą być włączone, niezależnie od tego, czy są włączone do świateł własnych roweru, czy nie. gdzie kupić oświetlenie rowerowe?

  1. Na drogach międzymiastowych konieczne jest również noszenie kamizelki odblaskowej (jest to również obowiązkowe w dziennym ruchu międzymiastowym). Wbrew powszechnej opinii, światła powinny być stałe, a nie migające. Choć policjanci ruchu drogowego nie mają nic przeciwko temu, to jednak nakładają mandaty za jazdę bez wymaganych świateł.

W szczególności Ustawa 43/1999 z dnia 25 listopada o dostosowaniu przepisów ruchu drogowego do praktyki rowerowej, w artykule 4 jasno określa, że “rowery powinny być również wyposażone w odpowiednio zatwierdzone elementy odblaskowe określone przepisami. Tam, gdzie stosowanie oświetlenia jest obowiązkowe, kierujący rowerami są zobowiązani do noszenia odzieży odblaskowej również podczas jazdy po drogach międzymiastowych”. Artykuł ten uzupełnia te, które już obowiązują w Królewskim Dekrecie Ustawodawczym 339/1990, z dnia 2 marca, zatwierdzającym tekst Ustawy o Ruchu Drogowym: “który w sekcji 9 dotyczącej Używania Oświetlenia, art. 42 ustanawia obowiązkowe używanie oświetlenia dla wszystkich pojazdów jadących między zachodem a wschodem słońca lub o każdej porze dnia w tunelach i innych odcinkach, na które oddziałuje sygnał…”.

Jako ciekawostka prawna, w Niemczech jest zakaz sprzedaży w sklepach rowerowych lampek, które mogą służyć jako migające, a są producenci, którzy robią różne lampki na rynek niemiecki i na resztę Europy.

Świat oświetlenia rowerowego

Od czasu wynalezienia przez Zénoble-Theophile Gramme’a w 1870 r. energii elektrycznej z tzw. dynamem istniały różne systemy oświetlenia rowerów. W skrócie, jeśli chcesz generować energię elektryczną poprzez poruszanie magnesów wewnątrz cewki z miedzianego drutu, rower jest mobilny. Wierzcie lub nie, technologia się rozwinęła, ale fizyczna zasada generowania światła na rowerze pozostaje taka sama.

W systemach oświetlenia rowerowego występują trzy różne elementy zasilające lub generujące (akumulatory, dynamo lub magnesy) oraz dwa systemy oświetleniowe (światła i reflektory).

Wybór każdego systemu oświetlenia będzie zależał od warunków środowiskowych miejsca, w którym jeździmy. Jeśli jeździmy po ulicach lub drogach oświetlonych sztucznym światłem, to użycie świateł przednich i tylnych będzie konieczne jedynie do wskazania osobom, które mogą znaleźć się na naszej drodze, że tam jesteśmy, czyli po prostu do oznajmienia naszej obecności. Moglibyśmy stwierdzić, że wystarczą światła pilotażowe (białe z przodu i czerwone z tyłu).

Jeśli jeździmy po słabo oświetlonych ulicach lub drogach, potrzebujemy dobrego reflektora, który wyraźnie skupia się kilka metrów przed nami, abyśmy widzieli, co się zbliża i mogli zawczasu manewrować. Im większe natężenie światła i lepsze jego przenoszenie, tym szybciej i bezpieczniej możemy jeździć. Intensywność światła tylnego może być mniejsza, ale zaleca się, aby było ono dobrze widoczne z odległości większej niż 100 metrów, a w obszarach zamglonych co najmniej 25 metrów.

Dynamo piasty

Dynamo piasty było pierwszym, które pojawiło się w świecie rowerów. Co dziwne, potem popadły w zapomnienie, gdyż tańsze koła można było produkować bez nich. Dziś jednak to dynamo hubowe jest miejscem, w którym poczyniono największe wysiłki technologiczne, aby zapewnić wysoką jakość i wydajność produktu. Ich montaż jest nieco bardziej skomplikowany, ponieważ konieczne jest zamontowanie nowego koła z różnymi rozmiarami szprych oraz posiadanie podstawowej wiedzy na temat elektryczności. W dzisiejszych czasach każda marka rowerowa warta swojej ceny posiada już dynamo w piaście w swoich średnich i wysokich przedziałach. Te dynamo jest wbudowane w piastę przedniego koła. Obecność tego urządzenia można łatwo odróżnić, ponieważ te huby są znacznie większe niż konwencjonalne. Zalety w porównaniu z konwencjonalnymi dynamami są następujące:

-Zmniejsza tarcie przy generowaniu prądu, do tego stopnia, że nie sposób poznać czy działa czy nie, gdyż działa tuż przy osi koła. Konwencjonalne dynamo hamuje trochę bardziej, bo działa na oponę i powoduje efekt dźwigni. Im dalej od osi koła znajduje się hamulec, czy to dzięki wytwarzaniu prądu, czy też poprzez ściśnięcie hamulca rowerowego, tym bardziej wpływa on na toczenie się koła.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz
You May Also Like